Najmrodzki rozbił bank

Spektakl „Najmrodzki, czyli dawno temu w Gliwicach”, wyprodukowany przez Teatr Miejski w Gliwicach na podstawie sztuki, napisanej na zamówienie gliwickiej sceny, zdobył Grand Prix na 25. Ogólnopolskim Konkursie Na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Jej autora Michała Siegoczyńskiego, nagrodzono główną nagrodą za najlepszą reżyserię. Odtwórca głównej roli w spektaklu,  Mariusz Ostrowski, został uznany najlepszym aktorem ubiegłego kończącego się sezonu teatralnego 2018/2019. Wyróżniono znakomite aktorki grające w przedstawieniu: Izabelę Baran, Karolinę Burek, Aleksandrę Maj, Dominikę Majewską oraz aktora Przemysława Chojętę.

Uroczysty finał 25. edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej fot. Zuzanna Sosnowska

Po obejrzeniu 12 spektakli, które zakwalifikowane zostały się do finału tegorocznej edycji Konkursu, jury w składzie: Krzysztof Babicki, Michał Kotański, Jacek Kopciński, Paweł Płoski oraz Anna Wakulik (przewodnicząca), przyznało osiem nagród głównych i sześć wyróżnień. Zdecydowanymi zwycięzcami okazali się twórcy spektaklu „Najmrodzki, czyli dawno temu w Gliwicach”, którzy otrzymali aż pięć wyróżnień i trzy nagrody główne, w tym tę najważniejszą – Grand Prix dla najlepszego spektaklu w Konkursie.

Anna Wakulik, przewodnicząca jury, zwróciła uwagę, że spektakl „Najmrodzki…” wygrał jednogłośnie. – A to dlatego, że jest teatrem, dla którego podstawą jest słowo… słowo, które działa na scenie. [spektakl] Nie jest lingwistyczną zabawą do analizowania na uniwersytetach, nie jest próbą wybrnięcia z zadania „jak napisać coś na zamówienie, udając, że temat mnie obchodzi”. A i takie teksty zdarzyły się w finale. Na scenie w Gliwicach ożyły wszystkie postaci, każdy aktor miał swoje pięć minut. Publiczność pokochała postać Najmrodzkiego graną przez Mariusza Ostrowskiego. I nie nudziliśmy się ani chwili przez – uwaga – 220 minut!

Uroczysty finał 25. edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej fot. Zuzanna Sosnowska

– Rozbiliśmy bank. Spadł na nasz spektakl, na nasz teatr, deszcz nagród, a czegoś takiego nie było w dotychczasowej historii teatrów w Gliwicach – tych przedwojennych jak i tych powojennych. W zaledwie trzy lata, na gliwickiej scenie, najmłodszego teatru w kraju, powstało przedstawienie uznanie za najlepsze w kraju, za rewelacyjne pod każdym względem, kochane przez widzów i krytyków. O czymś takim można tylko marzyć. Ale myśmy z Łukaszem Czujem, moim zastępcą do spraw artystycznych,  nie tylko o tym zamarzyli, ale i zrobili. W jednej z naszych rozmów, zaraz na początku kreowania Teatru Miejskiego w Gliwicach, powiedzieliśmy sobie, że Interesuje nas utworzenie najlepszego teatru w Polsce. No i dzisiaj go mamy. Bo tylko w bardzo dobrym teatrze, takim który stwarza twórcom doskonałe warunki pracy i ich inspiruje możne powstać znakomity spektakl. Dedykuję ten sukces Miastu Gliwice, które cztery lata temu odważyło się zaryzykować i zgodzić na totalne przeobrażenie tutejszej sceny teatralnej. A jako polonista dziękuję szczególnie Michałowi Siegoczyńskiemu, za wyśmienity tekst (który już niedługo będzie wydany w formie książkowej w serii Czytelnia Sztuki) oparty o naszą lokalną historię, o losy „bohatera z naszej dzielni”, dziękuję mu za pełną werwy i wyczucia iście hollywoodzką reżyserię, dziękuję za popisowe role zespołowi aktorskiemu oraz całemu naszemu teatrowi – możecie być dumni ze swojej pracy, gdyż dziś oklaskuje Was cała teatralna Polska – powiedział tuż po zakończeniu konkursowej gali, która odbyła się w piątek, 28 czerwca w Warszawie, w Instytucie Teatralnym im. Zygmunta Raszewskiego, Grzegorz Krawczyk, dyrektor Teatru Miejskiego w Gliwicach.

Uroczysty finał 25. edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej fot. Zuzanna Sosnowska

W tym roku do Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej zostało zgłoszonych 130 przedstawień z 81 teatrów. Komisja Artystyczna wskazała finałową dwunastkę oraz 53 spektakle, które mogą ubiegać się o prawo do refundacji kosztów produkcji.

Świętujący w tym roku 25-lecie Konkurs, powołany przez Kazimierza Dejmka, ówczesnego Ministra Kultury i Sztuki, był początkowo koordynowany przez Ministerstwo i ZASP, następnie przez Teatr Narodowy i od 17. edycji przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Wielkim sukcesem Konkursu jest stale rosnące zainteresowanie środowiska teatralnego, o czym świadczy ogromna liczba zgłoszeń i zbudowany w ciągu ćwierćwiecza olbrzymi prestiż – podkreśliła Elżbieta Wrotnowska-Gmyz, p.o. dyrektora Instytutu Teatralnego.

Organizatorami Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej są: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.