Jan Kozikowski

Teatr Miejski w Gliwicach_Jan Kozikowski

Studiował na Wydziale Aktorskim Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej i Katedrze Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Debiutował „Kartoteką” Tadeusza Różewicza w reżyserii Piotra Kruszczyńskiego w Teatrze im. A. Fredry w Gnieźnie w 1999 roku.

Autor około 70 scenografii teatralnych do przedstawień Anny Seniuk, Izabeli Cywińskiej, Agnieszki Glińskiej, Bożeny Suchockiej, Jana Englerta, Piotra Kruszczyńskiego, Marka Fiedora, Piotra Cieplaka, Artura Tyszkiewicza,  Wojciecha Malajkata, Ondreja Spisaka, Piotra Jędrzejasa, Michała Siegoczyńskiego, Grzegorza Chrapkiewicza i innych polskich reżyserów.

Pracował na scenach Teatru Narodowego, Teatru Dramatycznego, Teatru Studio, Teatru Powszechnego, Teatru Ateneum, Teatru na Woli w Warszawie, Narodowego Starego Teatru i Teatru, Bagatela w Krakowie, Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu, Teatru Polskiego i Współczesnego we Wrocławiu, Teatru Wybrzeże w Gdańsku i Teatru Miejskiego w Gdyni, Teatru Polskiego i Teatru Nowego w Poznaniu, Teatru Osterwy w Lublinie i innych, w tym również offowych.

Projektował scenografie z kostiumami do sztuk i scenicznych adaptacji autorów począwszy od W.Shakespeara ( „Król Lear”, „Sen nocy letniej”, „Wesołe kumoszki z Windsoru”), przez klasyków europejskich m.in. F. Dostojewski („Biesy”), J. Słowacki ,(„Balladyna”), H. Broch („Niewinni”, „Oczarowanie”), H. Ibsen („Dom lalki”, „Hedda Gabbler”, „Peer Gynt”) B. Brecht („Baal”), F. Kafka („Proces”), F. Durenmatt („Kraksa”); E. Ionesco („Łysa śpiewaczka”), A. Miller („Śmierć komiwojażera”), W. Schwab („Czarujący korowód”), do pisarzy współczesnych: G. Grass („Blaszany bębenek”), J. Heller („Paragraf 22”), T. Różewicz („Kartoteka”, „Białe małżeństwo”), W. Allen („Zagraj to jeszcze raz Sam”, „Sex nocy letniej”), po najnowszych brutalistów jak: M. Ravenhill („Polaroidy”), B. Fraser („Niezidentyfikowane szczątki ludzkie i prawdziwa natura miłości”) i wielu innych.

Ma w swoim dorobku także scenografię z kostiumami do spektaklu baletowego „The abyss within” wg „Drewnianego księcia” Beli Bartoka w reż. Laszlo Magacza zrealizowanąw Budapeszcie w 2000 roku.

Jest także autorem kostiumów do polskich filmów fabularnych w reżyserii A. Saramonowicza i T. Koneckiego „Pół serio” (także scenografia), „Ciało”, „Testosteron”.

Z Krzysztofem Rekowskim spotkał się po raz pierwszy przy „Pannach z Wilka” J. Andrzejewskiego w Teatrze Polskim w Poznaniu w 2009 r. Następnie zrealizowali „Samobójcę?” wg N. Erdmana w jeleniogórskim Teatrze im. C. K. Norwida w 2009 r. i „Rosyjski kontrakt” na podstawie „Epifańskich śluz” A. Płatonowa w Teatrze Dramatycznym w Warszawie w 2014 r.

Laureat nagrody za scenografię do spektaklu „Matka Joanna od Aniołów” na XXVII Konkursie Literatury Polskiej w Opolu i I Ogólnopolskim Konkursie na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej. Nagrodzony także za scenografię do przedstawienia „Wszystkim Zygmuntom między oczy!!!” w XII Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Prace do tych spektakli były częścią polskich ekspozycji na Praskim Quadriennale w 2004 i 2008 roku.