Zastępca Dyrektora ds. artystycznych

Teatr Miejski w Gliwicach_Łukasz Czuj

Reżyser teatralny, scenarzysta, twórca wydarzeń muzycznych, projektant wystaw multimedialnych. Rocznik 1969. Absolwent Wydziału Filologii Polskiej ze specjalnością teatrologiczną na Uniwersytecie Jagiellońskim. Studiował reżyserię dramatu w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie.

– W latach 1992 – 2016 zrealizował jako reżyser ponad 40 spektakli teatralnych, widowisk muzycznych, projektów filmowych i multimedialnych – w większości stworzonych w oparciu o własne scenariusze.

Swoje spektakle wystawiał w 15 teatrach zawodowych całej Polski. Specjalizuje się w realizacjach łączących teatr muzyczny z formami dramatycznymi. W swoich realizacjach często sięga po autorów rosyjskich (Mikołaja Gogola, Michaiła Bułhakowa, Wiktora Jerofiejewa, Daniiła Charmsa, Izaaka Babla, Siergieja Sznurowa) oraz mistrzów czarnego humoru (Rolanda Topora, Eduardo Mendozy, Tristana Tzary, Aglayi Veteranyi). Inscenizował spektakle oparte na tekstach współczesnych pisarzy: Witolda Gombrowicza, Roya Kifta, Cathrin Millet, Jima Cartwrighta, Michała Olszewskiego. W autorskich scenariuszach korzystał wielokrotnie z songów i piosenek zarówno z lat 20. – z kręgu kabaretu berlińskiego jak i polskich utworów muzyki popularnej, ale też używa form bardziej radykalnych – jak rock czy punk. W spektaklach muzycznych nawiązuje do tradycji kabaretu literackiego i piosenki aktorskiej. W swoich spektaklach wyreżyserował ponad 240 piosenek (m.in. songiem „Ja jestem wamp” ze spektaklu Opowieści Jedenastu Katów – Janusz Radek w 2003 roku wygrał Festiwal Piosenki Aktorskiej). Wiele z jego spektakli uzyskiwało status widowisk kultowych, grane były lub są przez kilka lat, przy niesłabnącym zainteresowaniu widowni (są wśród nich m.in. „Tango Oberiu 1928”, „Królowa Nocy”, „Cafe Panika”, „Leningrad”, „Berlin czwarta rano” czy „Noc w Kosmosie”). W wielu spektaklach aktorom towarzyszą grające na żywo zespoły muzyczne. Współpracuje ze znanymi kompozytorami i aranżerami.

Redaktor naczelny i założyciel periodyków artystycznych: Krakowski Kurier Kulturalny (1991–1992), Szkice – pismo artystyczne (1992–1994), Dramaturgia Polska (1997–2000).

– Założyciel i dyrektor Centrum Dramaturgii Polskiej w Krakowie (1996– 2000), pierwszej w Polsce niezależnej instytucji zajmującej się współczesną dramaturgią polską. Działalność Centrum obejmowała: organizację sesji warsztatowych, ocenę nadsyłanych tekstów oraz publikację periodyku Dramaturgia Polska.

– Organizator sesji warsztatowych: „Pisanie dla teatru” (Teatr im. Słowackiego w Krakowie 1994) „Pisanie dla telewizji” (Teatr Rozrywki w Chorzowie 1995), „Scenariusz teatralny” (Krakowskie Reminiscencje Teatralne 1996), „Języki współczesności” (KRT 1997).

W roku 2003 członek Rady Programowej Krakowskich Reminiscencji Teatralnych.

W roku 2009 napisał scenariusz filmu dokumentalnego „Żydowski śpiewnik wojenny” – wyróżniony dofinansowaniem przez komisje ekspertów PISF, Małopolskiego Funduszu Filmowego, Łódzkiego Funduszu Filmowego.

W latach 2008-2010 razem z Michałem Urbanem główny twórca aranżacji plastyczno-multimedialnej wystawy stałej „Kraków czas okupacji 1939-1945” w Fabryce Schindlera w Krakowie. Realizacja obejmowała przygotowanie rozbudowanego projektu wystawy obejmującej 1400 metrów kwadratowych, złożonej z 45 indywidualnych przestrzeni. Budżet wystawy wynosił 8 mln złotych. Ekspozycja uhonorowana została nagrodą Sybilla 2011 dla najważniejszego wydarzenia muzealnego w Polsce.. Wystawę od momentu otwarcia odwiedziło ponad 1.200 000 widzów, pochlebne recenzje ukazały się w wielu prestiżowych wydawnictwach w Europie i USA.

Współautor projektu wystawy narracyjnej „Światło historii – Górny Śląsk na przestrzeni dziejów” w Muzeum Śląskim w Katowicach – otwartej w czerwcu 2015 (projekt został nagrodzony I nagrodą w konkursie ogłoszonym przez Muzeum Śląskie w roku 2012) – wystawy stworzonej w oparciu o budżet ponad 8 500 000 złotych. Wraz z Michałem Urbanem stworzył projekt wystawy historycznej w Muzeum Okręgowym w Suwałkach. Tworzył także wytyczne dla projektu wystawy stałej „Kraków od początku, bez końca” dla Muzeum Historycznego m. Krakowa (przewidywane otwarcie 2019).

Twórca licznych projektów muzycznych oraz wydawnictw fonograficznych m.in. „Królowej Nocy” (Złota Płyta w roku 2004, najlepszy spektakl muzyczny roku 2004), „Pana Kazimierza” (ponad 7000 sprzedanych płyt), „Sofii de Magico” (premiera w czerwcu 2015 w prestiżowym wydawnictwie For Tune). Reżyser filmu „Tramwaj wspomnień” z muzyką zespołu Kroke przygotowanego na otwarcie Fabryki Schindlera.

Prowadzi na Uniwersytecie Jagiellońskim zajęcia warsztatowe sztuk performatywnych.

Publikował w Didaskaliach, Tygodniku Małopolska i Dialogu.

KARIERA TEATRALNA
Karierę teatralną rozpoczął realizacją widowisk plenerowych: „Krakowisko” (rok 1992, Miesiąc Kultury Europejskiej, we współpracy z Piotrem Skrzyneckim i Piwnicą pod Baranami) i „Noc chasydów” (zrealizowanego na zamówienie Festiwalu Kultury Żydowskiej w roku 1995). Od debiutu w Teatrze Rozrywki w Chorzowie – spektaklem „Tango Oberiu 1928” (rok 1997– nagroda za scenariusz i reżyserię na Festiwalu w Zabrzu, nominacja do Paszportu Polityki i wiele innych wyróżnień) łączy pracę w teatrach zawodowych z tworzeniem przedsięwzięć niezależnych. Realizował także widowiska teatralne przygotowane na zamówienie międzynarodowych festiwali takich jak Krakowskie Reminiscencje Teatralne, Festiwal Kultury Żydowskiej, Biuro Expo 2000, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Międzynarodowe Konfrontacje w Lublinie.

Najważniejsze spektakle to „Symfoniczna wazelina 1917” i „Opowieści 11 katów” Teatr Ludowy w Krakowie, „Sen pogodnego karalucha” Teatr Mniejszy oraz Teatr im. Słowackiego w Krakowie (nagrodzony na festiwalu Kontrapunkt w Szczecinie), „Dwa” Teatr Wybrzeże w Gdańsku, „Gombrowicz. Opereta Muerta” Teatr Studio w Warszawie, „Tango Oberiu 1928”, „Bal u Wolanda” i „Przygoda damskiego fryzjera” Teatr Rozrywki w Chorzowie, „Bitwy” Teatr na Woli w Warszawie, „Cafe Panika” i „Dawno temu w Odessie” Teatr Współczesny we Wrocławiu, „Rewizor” Teatr Polski w Bielsku („Laur Dembowskiego” za osiągnięcia teatralne w roku 2010)., „Komedia Obozowa” Teatr im. Modrzejewskiej w Legnicy (Grand Prix na festiwalu „Bez Granic” w Cieszynie 2013). „Leningrad” Teatr Piosenki we Wrocławiu (Grand PrixMiędzynarodowego Festiwalu Zderzenia w Kłodzku 2011), „Siekiera” – Teatr Łaźnia Nowa w Nowej Hucie, „Berlin, czwarta rano” i „Sofia de Magico” w Teatrze Roma w Warszawie, „Noc w Kosmosie” w Teatrze im. Horzycy w Toruniu, „Klub samotnych serc Portofino” Teatr im. Fredry w Gnieźnie.

NAGRODY INDYWIDUALNE
Laureat nagrody za reżyserię i scenariusz spektaklu „Tango Oberiu.1928” na II Festiwalu Teatrów Dramatycznych w Zabrzu 99′. Za ten sam spektakl nominowany do nagrody Paszportu Polityki rok 1997.

Laureat „Lauru Dembowskiego” (Bielsko – Biała) w roku 2010. Autorski spektakl „Sen pogodnego karalucha” był kilkakrotnie wymieniany w ankiecie „Teatru” – „Najlepsi w roku 1999” – w kategoriach najlepsza reżyseria, adaptacja i spektakl dramatyczny. Spektakl „Królowa Nocy” uznany w ankiecie „Teatru” najciekawszym spektaklem muzycznym w 2004 roku, płyta ze spektaklu zdobyła status złotej. W roku 2009 Grand Prix Międzynarodowego Festiwalu Zderzenia w Kłodzku za spektakl „Leningrad”. W 2013 nagroda Grand Prix na festiwalu „Bez Granic” w Cieszynie dla „Komedii obozowej”. W kolejnych latach spektakle „Berlin czwarta rano”, „Sofia de Magico”, „Leningrad” wymieniane były w ankiecie Teatru w kategorii „Najlepszy spektakl muzyczny roku”.

Nagrodą muzealna Sybilla 2011 dla najważniejszego wydarzenia muzealnego w Polsce za wystawę „Kraków – czas okupacji” w Fabryce Schindlera w Krakowie – oddział Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. Nagroda Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu – za największe wydarzenie teatralne sezonu dla „Nocy w Kosmosie” w roku 2015.

Główna nagroda w konkursie na scenariusz wystawy stałej „Historia Górnego Śląska” dla Muzeum Śląskiego w Katowicach – 2012.