terminy

Do zobaczenia w kolejnych miesiącach

Amadeusz

  • Peter Shaffer
  • Premiera: 17 czerwca 2021 r. | spektakl dla widzów 16+

 Zanurzamy się w dziele tworzenia muzycznego testamentu, dworskich intryg, eksplozji i destrukcji geniuszu.


Scena ze spektaklu "Amadeusz"

 

W „Amadeuszu” podążamy za podstępną intrygą Antonia Salieriego, kapelmistrza na dworze cesarza Józefa II Habsburga, wymierzoną w Wolfganga Amadeusza Mozarta, genialnego kompozytora. Salieri nie może pogodzić się z własną artystyczną miernością, tym bardziej dotkliwą na tle olśniewającego talentu Mozarta. Zazdrości mu nie tylko muzycznego geniuszu, ale też młodzieńczej radości i dezynwoltury. Salieri nie pojmuje, dlaczego Mozart, ów chichoczący błazen opowiadający sprośne dowcipy, otrzymał od Boga tak wyjątkowy dar, czyniący jego dzieła nieśmiertelnymi. Podążamy za człowiekiem trawionym narastającą zawiścią wobec artysty i pałającego nienawiścią do Boga, któremu wyrzuca niesprawiedliwość i odtrącenie.

Skupiając się na niemalże partyturowym zapisie sztuki, twórcy przedstawiają przypowieść o zmaganiu się człowieka z losem, o tragedii kogoś, kto w zachwycie samym sobą i swoimi oczekiwaniami pokierował życie na tory zazdrości i  nienawiści, w odwecie za własne niedoskonałości. Cała tragedia Salieriego to bluźniercze zmaganie się z Bogiem, który wybrał sobie na geniusza nie jego, a „tego Amadeusza”. Jednak tekst Shaffera to nie biografia Mozarta i nie tylko rozważania o losie artysty, ale przede wszystkim zachwyt nad muzyką geniusza, która przetrwała setki lat. Muzyka Mozarta będzie więc jednym z głównych bohaterów tej sztuki.

PRZECZYTAJ WIĘCEJ O GENEZIE DRAMATU

 

Tekst: Peter Shaffer

Tłumaczenie: Bogumił Trelkowski

Reżyseria: Norbert Rakowski

Scenografia: Maria Jankowska

Kostiumy: Krystian Szymczak

Asystentka kostiumografa: Janina Łubkowska

Opracowanie muzyczne: Marcin Partyka

Reżyseria światła: Bogumił Palewicz

Ruch sceniczny:  Witold Jurewicz, Marlena Bełdzikowska

Wizualizacje: Wojtek Kapela

Obsada:

Karolina Olga Burek (Konstancja Weber – żona Mozarta);  Anna Moś-Domagała */ Klaudia Cygoń-Majchrowska (Caterina Cavalieri); Katarzyna Wysłucha* (Teresa Salieri); Przemysław Chojęta*/Lech Mackiewicz (Hrabia Franz Orsini – Rosenberg); Mariusz Galilejczyk /Paweł Majchrowski (Venticelli 3, ksiądz); Cezary Jabłoński (Venticelli 1); Łukasz Kucharzewski*/Łukasz Kaczmarek (Baron Gottfried van Swieten); Maciej Piasny (Johann Killian Von Strack); Krzysztof Prałat* /Mariusz Galilejczyk (Józef II – cesarz Austrii); Mirosław Rakowski* (Kapelmistrz Bono); Kornel Sadowski* (Venticelli 2); Mateusz Trzmiel* (Wolfgang Amadeusz Mozart); Błażej Wójcik *(Antonio Salieri)

*gościnnie


Informacje dodatkowe:

czas trwania: ok. 3h z przerwą

♿ informacje dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich:

Teatr wyposażony jest w udogodnienia umożliwiające poruszanie się na wózku inwalidzkim po terenie holu kasowego, foyer oraz widowni Dużej Sceny. Do holu kasowego można dostać się bezpośrednio z chodnika. Do foyer głównego prowadzą szerokie drzwi, które przed spektaklem są zawsze otwarte. Widownia Dużej Sceny znajduje się na parterze Teatru. Wjazd wózkiem odbywa się przez lewą część widowni. Na parterze znajduje się szatnia oraz  toaleta dla osób niepełnosprawnych. Chętnie odpowiemy na wszelkie pytania w sprawie rezerwacji odpowiednich miejsc. Prosimy o kontakt z Biurem Obsługi Widzów lub kasą biletową.

Recenzje:

Gra na wielu fortepianach, Jacek Wakar, Dziennik Teatralny przeczytaj

Noc przebaczenia, Maciej Kosma Cieśliński, teatrdlawszystkich.eu przeczytaj

Pan trazoM czyli o kruchości geniuszu, Marta Odziomek,  Gazeta Wyborcza Katowice przeczytaj

Spowiedź Salieriego, Magdalena Mikrut-Majeranek, teatrologia.pl przeczytaj

Amadeusz, Adam Karol Drozdowski, e-teatr.pl przeczytaj