XXXII Festiwal Ars Cameralis
14 listopada (wtorek) | godz. 19:00 | koncert
„Beauté Barbare”
François Lazarevitch & Les Musiciens de Saint-Julien
Miejsce: Teatr Miejski w Gliwicach
Bilety: 40 zł | 20 zł (ulgowy)
„Prawdziwe barbarzyńskie piękno” muzyki, którą Telemann odkrył podczas podróży na Górny Śląsk w 1705 roku, wzbudziło w nim żywy entuzjazm. Opisy miejscowych muzyków,
zwłaszcza dudziarzy, to szczególny fragment jego autobiografii. Telemann był zafascynowany ich „cudowną twórczością, w której dają upust fantazji, podczas gdy tancerze odpoczywają”, tak bardzo, że „ktoś uważny może w ciągu ośmiu dni zaczerpnąć od nich zapas pomysłów na całe życie”.
Dokładnie tak zrobił Telemann, czerpiąc obficie z tych charakterystycznych melodii, aby „przybrać je we włoską szatę z naprzemiennymi adagiami i allegrami”. Słowa kompozytora
oczywiście rozpaliły moją wyobraźnię. Szczególny urok tych „dzikich” utworów sprawił, że konstruując program, sięgnąłem także do innych źródeł muzycznych – polskich tańców
zebranych przez Telemanna (rękopis z Rostocka), dawnej muzyki tradycyjnej Europy Środkowej, zapisanej w rękopisie Uhrovska, a także tradycyjnych utworów z Polski, Moraw,
Rumunii i Ukrainy, których melodie i rytmy nadal są zbliżone do tych zasłyszanych przez Telemanna.
Ciepły i plastyczny głos Hélène Richaud doskonale współbrzmi z tradycyjnymi pieśniami polskimi i morawskimi. Cymbały Iuriego Morara odnajdują się zarówno w muzyce tradycyjnej, którą dobrze zna, jak i w utworach barokowych. Włączyłem również tradycje muzyczne mojego ojca – niektóre melodie są grane na małym serbskim flecie (frula).
Program nie jest próbą dokładnego przekazania praktyk muzycznych przywołanych przez Telemanna, ale smakowaniem przyjemności wynikającej z tej ponadczasowej energii i próbą stworzenia nowego, poetyckiego, radosnego i kolorowego doznania artystycznego. Ten zaskakujący projekt zabierze nas w daleką podróż, na terytoria, na których nikt się nas nie spodziewa. / François Lazarevitch
Projekt „Beauté barbare” [Barbarzyńskie piękno] nawiązuje do twórczości niemieckiego kompozytora Georga Philippa Telemanna oraz muzyki ludowej z Europy Środkowej, Polski,
Moraw, Słowacji i Rumunii. Projekt powstał przy wsparciu: France Relance, Résidences Créatives Sinfonia, Conservatoire Arthur Honegger (Le Havre) oraz Ferme de Villefavard.
WYKONAWCY:
François Lazarevitch – flet traverso, flet prosty, frula, dudy, kierownictwo artystyczne
Hélène Richaud – śpiew, wiolonczela
Josef Žák, Sophie Iwamura – skrzypce
Diane Chmela – altówka
Chloé Lucas – kontrabas
Iurie Morar – cymbały
Pierre Rigopoulos – zarb, davul, instrumenty perkusyjne
Éric Bellocq – archlute, cistrum
FRANÇOIS LAZAREVITCH
Mimo że jego głównym instrumentem jest flet, François Lazarevitch stale poszukuje nowych inspiracji. Fascynuje się irlandzką muzyką fletową, kolekcjonuje instrumenty, publikuje materiały nutowe, które odkrywa w pracy badawczej, a także uczy gry na flecie barokowym i dudach w wersalskim konserwatorium. Dla Lazarevitcha najważniejszy jest rytm, impuls zrodzony z tańca, który przemawia do uczuć oraz emocji i wymaga uważności wobec muzyki. Współpracował między innymi z takimi artystami jak: Antoine Geoffroy-Dechaume, Barthold Kuijken, Pierre Séchet, Les Arts Florissants, Le Concert d’Astrée, Les Talens Lyriques. Od niemal dwóch dekad wspólnie z muzykami zespołu Les Musiciens de Saint-Julien odkrywają zapomniane repertuary, dzielą zainteresowanie innymi kulturami i próbują spojrzeć na historię muzyki z innej perspektywy.
LES MUSICIENS DE SAINT-JULIEN Zespół barokowy założony w 2006 roku przez flecistę i pionierskiego badacza François Lazarevitcha. Les Musiciens de Saint-Julien czerpią z różnorodności muzyki dawnej i muzyki barokowej, którą wzbogacają o energię wypływającą z tańca, poetycką wrażliwość, twórcze odkrywanie ludowych praktyk muzycznych, naturalność ekspresji oraz wirtuozerię wykonania. Twórczość zespołu niczym alchemiczny wywar łączy relief i elegancję linii, elastyczność kołyszących się fraz i bogactwo rzadkiego wczesnego instrumentarium, w którym wyróżniają się flety i dudy. Zespół Les Musiciens de Saint-Julien cieszy się uznaniem krytyków i publiczności, a liczne trasy koncertowe i szesnaście albumów wydanych nakładem Alpha Classics ugruntowały jego pozycję we Francji i na arenie międzynarodowej. Les Musiciens de Saint-Julien są rezydentami Le Volcan, Sceny Narodowej w Hawrze. Zespół jest finansowany przez francuskie Ministerstwo Kultury – DRAC Normandia, Region Normandii i Miasto Hawr.