„ja, bóg” to kameralna opowieść o najważniejszej drodze poszukiwań Jerzego Grotowskiego w teatrze i w życiu, która dotyka najbardziej duchowych pytań. Spektakl w wykonaniu Tomasza Rodowicza i Joanny Chmieleckiej poszukuje odpowiedzi na najważniejsze, fundamentalne pytanie, jakie może sobie zadać człowiek – pytanie o istnienie boga. Jak poznać to, co niepoznawalne? W jaki sposób można zajrzeć na „drugą stronę”? Duet aktorski rozgrywa te pytania na podstawowych opozycjach: życie i śmierć, mężczyzna i kobieta, człowiek i bóg, zdrowie i choroba, młodość i starość.
Spektakl jest twórczym dialogiem ze spuścizną Jerzego Grotowskiego, a cytaty i wypowiedzi artysty tworzą opowieść o młodości, dojrzewaniu, wkraczaniu w dorosłość. Aktorzy wykorzystują potencjał teatralnych środków i technikę Teatru CHOREA, która polega na pracy z ciałem, głosem, muzyką i rytmem. Twórcy zanurzyli tę ekspresję w ascetyczną oprawę scenograficzną i świetlną, dzięki czemu spektakl można odczytywać jako rozważania, medytację o obecności, o drugim człowieku, o transcendencji.
Reżyseria i obsada: Tomasz Rodowicz, Joanna Chmielecka
Opracowanie tekstów i scenariusz: Dariusz Kosiński, Tomasz Rodowicz, Joanna Chmielecka
Światło: Tomasz Krukowski
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
JOANNA CHMIELECKA
Aktorka, wokalistka, z wykształcenia kulturoznawczyni i teatrolożka. Od 2008 roku pracuje w Teatrze CHOREA i Fabryce Sztuki w Łodzi jako koordynatorka i realizatorka projektów artystycznych oraz edukacyjnych, a przede wszystkim jako aktorka, wokalistka, chórzystka, współprowadząca warsztaty muzyczne, rytmiczne, teatralne i ruchowe. Współpracowała z uznanymi reżyserami z całego świata.
TOMASZ RODOWICZ
Aktor, reżyser, muzyk, pedagog. Współpracował z Jerzym Grotowskim w latach 1974–1979 w okresie Teatru Źródeł i poszukiwań parateatralnych. Był jednym ze współtwórców i liderów Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”. W 2004 roku założył Teatr CHOREA, interdyscyplinarną, wieloosobową platformę realizującą projekty artystyczne, edukacyjne i społeczne, którego jest dyrektorem artystycznym. Obecnie zespół ma swoją siedzibę w Łodzi.
ANNA DUDA
Wykładowczyni na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie od 2019 roku. Prowadzi badania w obszarze współczesnych form teatru tańca i ruchu oraz treningu fizycznego, w teorii i praktyce. Realizuje projekty artystyczno-badawcze we współpracy z twórcami i instytucjami.
13 listopada (poniedziałek) | Więcej światła!
godz. 19:00 | spektakl
ja, bóg
Teatr CHOREA
Miejsce: Teatr Miejski w Gliwicach
Bilety: 40 zł | 25 zł (ulgowy)
czas trwania: 80 min.
godz. 20:30 | spotkanie
Joanna Chmielecka, Tomasz Krukowski, Tomasz Rodowicz
Prowadzenie: Anna Duda
Miejsce: Teatr Miejski w Gliwicach
wstęp wolny
PROJEKT WIĘCEJ ŚWIATŁA!
„W naturze światło tworzy kolor” Hans Hofmann
Kolor i jego rola w sztuce teatralnej staną się tematem rozważań w ramach tegorocznej edycji projektu „Więcej światła!”. Jak wiadomo wszystkie kolory – oprócz czerni – są odbiciem światła. Światło warunkuje ich istnienie, ale też intensywność, odcień, a nawet barwę. Współczesne życie przebiega w otoczeniu nadmiaru kolorów, często trudno sobie wyobrazić, jak istotny niosą ze sobą przekaz i jak wielki mają wpływ na codzienne funkcjonowanie. Tymczasem każda kultura przypisywała kolorom symboliczne znaczenie w kontekście człowieka i jego stosunku do bogów, duszy, ciała, ziemi i działania, określając w ten sposób ich udział w życiu wspólnoty. „Dla mnie kolory to żywe istoty, wysoce rozwinięte jednostki, które integrują się z nami i całym światem. Kolory są prawdziwymi mieszkańcami kosmosu” – twierdził Yves Klein, określając w ten sposób ich status.
Czy w podobny sposób kolory funkcjonują w rzeczywistości scenicznej? Czy w teatrze są nie tylko zjawiskiem estetycznym, ale także istotnym nośnikiem komunikatów? Tegoroczna edycja projektu „Więcej światła!” pozwoli odpowiedzieć na powyższe zagadnienia i odkryć obydwa zjawiska, ich znaczenie i obecność w obszarze sztuki teatru. Pokazywane w ramach projektu spektakle teatralne, które w szczególny sposób wykorzystują kolor i światło, staną się punktem wyjścia do rozważań. Spotkanie z twórcami spektakli i towarzyszące im warsztaty pomogą poznać i zrozumieć, w jaki sposób światło i kolor są wykorzystywane w procesie kreowania scenicznego świata.